×
Logotyp Knytpunkt

I Kalendern:




De senaste 5 videona.

Nytt styre i Örebro kommun.


Energikrisens påverkan på företagen i länet.


Fredrik Persson, miljöns röst i politiken.


Debatt mellan lokala Moderaterna och Socialdemokraterna.


Du hitter fler videos under menyn Video.


  Publicerat: 2016-04-01  

Boxaren är Länsteaterns stora vårproduktion.

Boxaren är Länsteaterns stora vårproduktion.

Boxaren är baserad på Johann Trollmanns livsöde som Romsk boxare i Tyskland före och under andra världskriget.
Musikteater uppsättningen är skriven av Erik Norberg och Alexander Öberg, som vid det här laget borde vara välkända för teaterpubliken i Örebro eftersom de har skrivit flera av de tidigare musikteater uppsättningarna som spelats på Örebro Teater.


© 2016 Johan Gullberg - knytpunkt.se
10 Klickbara bilder.

Boxaren är baserad på Johann Trollmanns livsöde som Romsk boxare i Tyskland före och under andra världskriget.
Musikteater uppsättningen är skriven av Erik Norberg och Alexander Öberg, som vid det här laget borde vara välkända för teaterpubliken i Örebro eftersom de har skrivit flera av de tidigare musikteater uppsättningarna som spelats på Örebro Teater.

Nutidshistoria på teaterscenen.

Historien om Johann Trollmann hittade Alexander Öberg via en väns Facebooksida och när han tittade närmre på Johann Trollmanns levnadsöde så bestämde han och Erik Norberg att Johann Trollmann skulle bli deras nästa stora produktion och den är skriven för Örebro Teaterns ensemble.
Alexander Öberg berättade att det var speciellt en episod i Johann Trollmanns liv som fångade hans intresse och det var när nazisterna tog ifrån honom hans mästartitel för att han var Rom och de ville att han skulle vara mer arisk och som en sista protest så kom han till sin sista match med blonderat hår och vitmålad, Johan Trollmann förlorar den matchen med vilje eftersom han boxas så som de ariska boxarna skulle, stå still och slå ungefär, inte som Johann Trollmann som var en väldigt rörlig och snabb boxare normalt.
- Den bilden, hans protest mot allting tycker jag är så jävla stark, så att där någonstans startade det som gick igång och sedan när man rotar i det så är det ju en fruktansvärt hemsk historia om hur romerna blev behandlade under andra världskriget, sa Alexander Öberg.

Lite lokalfärg också.

Alexander Öberg och Erik Norberg har också fått med lite Örebro i uppsättningen, för den utspelas på Västra Mark i Örebro och Västra Mark var en institution där bland annat Romer blev tvångssteriliserade ända fram till 1970-talet.
Alexander Öberg sa att Tyskarna är väldigt duktiga på att bygga museum och att lära alla elever om förintelsen och visst får svenska elever också lära sig om förintelsen men inte om det som hände i Sverige under samma tidsperiod, det fanns etnisk rensning även här och det talar vi inte om och Alexander Öberg sa också att vi aldrig liksom har tagit tag i den, även om forskningsarbete pågår och det är många som rotar i den svenska historien just nu.
- Det är väl också något som vi går igång på att fan också detta måste berättas, för vi är inte så mycket bättre själv, sa Alexander Öberg.

Lättare och svårare.

Alexander Öberg berättade att det var kul att vara tillbaka i Örebro och efter att ha arbetat med ensemblen på Örebro Teater flera gånger tidigare så blir det på ett sätt enklare att skriva musikteater hit, speciellt eftersom alla i ensemblen sjunger och gör det bra, men det blir också svårare att tänja på gränserna just för att han känner de som han arbetar med bättre för en teaterproduktion involverar ju många fler än bara Alexander Öberg, Erik Norberg och ensemblen, det är många som ska gå igång på manuset så att uppsättningen blir verklighet.
Den här gången så är det en stor ensemble och en stor orkester så att ljudet kommer att vara mycket mäktigare än tidigare uppsättningar.
- Nu har jag ju varit här sedan 2011, med Markurells i Wadköping och nu det här är den sjätte produktionen, tror jag, att det är ju speciellt, man har ju lärt känna ensemblen och börjat lära känna staden, sa Alexander Öberg.

Fascinerande historia.

Mattias Lech som bland annat spelar Johann Trollmann berättade att han också fascinerades av Johann Trollmans motståndshandling när han dök upp till en boxningsmatch vitmålad och med blonderat hår, det är en enormt stark motståndshandling som fick Mattias att gå igång på historien.
Om man säger Johann Trollmann till Mattias idag så tänker han på dels sig själv men också på produktionen och han hade inte hört talas om Johann Trollmann innan han fick rollen.
Mattias Lech har arbetat mest med fristående teatrar och då ofta haft fler roller än bara skådespelare så det här var lite ovant för honom att inte behöva bry sig om mer än skådespeleriet.
Han berättade också att han trivs väldigt bra på Örebro Teater och att det har varit över förväntan så här långt, men han har inte hunnit med att se så mycket av själva staden än.
- Jag trivs väldigt bra på teatern och det har varit över förväntan, trevligt och väldigt, oväntat god stämning, sa Mattias Lech.

Musikal är märkligt.

Det här är första gången som Mattias Lech är med i en musikal och det berättade han känns märkligt, han är inte van vid att stå still och lyssna på sång i fyra minuter efter att han har haft en replik och det faller sig inte helt naturligt för honom.
Anledningen till att Mattias Lech hoppade på det här projektet var att det verkade vara roligt, det har varit mest fysiska utmaningar, bland annat eftersom de har en scen som snurrar runt så där gäller det att placera fötterna rätt.

Väldigt spännande.

Erik Norberg berättade att det kändes roligt och spännande nu när det närmar sig premiären och än så länge så hade han inte sett mycket av den, men senare på kvällen skulle han få se ett helt genomdrag och det såg han fram emot.
Det som lockade Erik Norberg med historien om Johann Trollmann var hans kamp och att han vägrade att bli förminskad, synsättet från nazisterna var att eftersom Johann Trollman var Rom så skulle han vara en av förlorarna, men han vek sig inte.
- Han är en fantastisk boxare, han skulle lätt ha blivit, kunnat bli världsmästare och varit ett namn som vi alla hade känt till om det inte hade varit för att han var boxare i detta Tyskland på 30-talet, sa Erik Norberg.

En bra historia.

Erik Morberg berättade också att det kanske svåraste i det här arbetet med teater det är att hitta historierna att göra teater av.
Det ställs rätt höga krav för att en historia ska lämpa sig för att bli musikteater eller musikal, det måste finnas en stark personlig historia i grunden, men historien behöver också utspela sig i en tid som är intressant att ha på scenen men Johann Trollmann är en intressant karaktär som man vill se på scenen och sedan är det också en berättelse om en tid som känns angelägen att tala om.
1930-talets Tyskland liknar vår tid väldigt mycket med ett vi och dom tänkande och förminskande av människor och politiken svänger så att människor blir rädda och arga och det är något vi behöver prata om.
- Det finns många intressanta personer men det är inte alltid de har det där som krävs för att man ska kunna sätta musik till det, sa Erik Norberg.

Återerövra musikalen.

Erik Norberg och Alexander Öberg har haft som ett litet projekt att återerövra musikalen från de fria teatrarna där Erik Norberg sa att det verkar som att musikalen bara är till för att underhålla publiken och han och Alexander vill visa att musikalen klarar av även tyngre och svårare berättelser.
Med hjälp av musik så kan man nå mycket starkare uttryck och fler och starkare känslor hos publiken och historierna som Alexander och Erik letar efter har precis de här starka känslorna som behövs i en musikal.
- Jag tror att det blir minnesvärt på ett annat sätt om vissa saker sjungs och uttrycks i en musikalisk form än om det bara sägs, sa Erik Norberg.

Musikteatern Boxaren har premiär 2 april.


Tillbaka

Kommentarer:

Lämna en kommentar